UNIT PENGURUSAN AKADEMIK
PEJABAT PELAJARAN DAERAH JOHOR BAHRU
Dan
PANITIA BAHASA MELAYU SMK SULTAN ISMAIL, JOHOR BAHRU, JOHOR
_______________________________________________
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SIJIL
PELAJARAN MALAYSIA
1103/2
BAHASA MELAYU
Kertas 2
SEPTEMBER
2 ½ jam
Dua
jam tiga puluh minit
JANGAN
BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
1.
Kertas soalan ini mengandungi empat soalan
2.
Jawab semua soalan.
3.
Jawapan bagi soalan 2 (b),
soalan 2 (c), soalan 2 (d) dan soalan 4 berdasarkan teks Komponen
Kesusasteraan Melayu Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
4.
Jawapan boleh ditulis dalam
tulisan Rumi atau Jawi.
_______________________________________________________________________.
Kertas
soalan ini mengandungi 10 halaman bercetak
Soalan
1 : Rumusan
[30 markah
]
Baca
petikan rencana di bawah dan buat suatu rumusan tentang langkah-langkah membasmi kemiskinan
dan implikasi-implikasi kepada
rakyat negara ini. Panjang rumusan
mestilah tidak melebihi 120 patah kata.
Kemiskinan
merupakan satu keadaan apabila berlaku kekurangan dalam keperluan hidup manusia
seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal yang secara langsung berkait rapat
dengan kualiti hidup. Kemiskinaan juga bererti tiada akses seperti mendapat
pendidikan dan pendidikan yang mampu mengatasi masalah tersebut.
Memikirkan soal kemiskinan merupakan
masalah global maka kerajaan berhempas pulas mencari pelbagai alternatif bagi
mengatasi masalah tersebut. Antara
tindakan kerajaan ialah penubuhan agensi-agensi kerajaan seperti FELDA, RISDA, FELCRA dan Amanah
Ikhtiar Malaysia. Tindakan ini perlu kerana kesan yang dihasilkan mampu
melonjakkan pertumbuhan ekonomi negara.
Seterusnya , menarik lebih ramai pelabur asing melabur di negara ini.
Sehubungan
dengan itu pelbagai program pembasmian kemiskinan dilaksanakan oleh Kementerian
Luar Bandar dan Wilayah sejak tahun 1970 melalui tiga bidang utama iaitu
agropolitan, pendidikan dan dan keusahawanan .
Melalui bidang agropolitan,
beberapa projek pertanian seperti penanaman nanas dan getah dilaksanakan
telah berjaya meningkatkan pendapatan
petani daripada RM500.00 kepada RM2,500.00 sebulan. Selain itu, para
peserta projek ini diberi saham bagi penanaman getah yang membolehkan mereka
menerima dividen tahunan jika projek berjaya mendapat keuntungan. Berdasarkan
kejayaan yang ditunjukkan pihak kementerian sedang giat melaksanakan empat lagi
projek agropolitan bagi membasmi
kemiskinan.
Melalui
bidang pendidikan, 70 peratus pelajar yang belajar di Maktab Rendah Sains Mara
(MRSM) di seluruh negara dipilih
daripada golongan pelajar miskin dari luar bandar. Sementara itu, 53,000 orang pelajar institusi
pengajian tinggi yang dipilih daripada anak-anak luar bandar ditaja oleh MARA
sama ada di dalam atau di luar negara.
Selain itu, program pembasmian kemiskinan turut dilakukan dalam bentuk
pemberian bantuan serta penyediaan kemudahan terutama infrastruktur asas. Golongan miskin perlu menggunakan pelbagai
kemudahan ini untuk mencari jalan keluar daripada kepompong kemiskinan.
Antara
usaha kerajaan untuk membasmi kemiskinan ialah menerusi Bidang Keberhasilan
Utama (NKRA) 1Azam (Akhiri Zaman Kemiskinan) Niaga yang melibatkan 7.000
keluarga miskin. Bagi penduduk miskin di
bandar-bandar, kerajaan melaksanakan
program bantuan kebajikan , program bayaran sewa rumah dan rumah kos rendah
bernilai antara RM21,500 hingga RM35,000 seunit . Kerajaan juga menyediakan
bantuan modal untuk golongan miskin berniaga kecil-kecilan di rumah
masing-masing. Sementara itu, pihak RISDA berusaha meningkatkan pendapatan
pekebun getah melalui pewujudan pelan pelaksanaan pembangunan keusahawanan
pekebun kecil secara terancang , sistematik dan terselaras. Selain mengadakan
rangkaian kerjasama antara semua usahawan RISDA di seluruh negara.
Kesan
daripada komitmen kerajaan yang serius menyebabkan , lebih banyak program
pembangunan dapat dilaksanakan kerana fokus lebih baik boleh diberikan kepada
perancangan membangunkan negara di peringkat global . Tegasnya usaha pembasmian
kemiskinan di negara ini memang terbukti berjaya mengubah senario sosioekonomi
negara .
Dipetik
dan diubah suai daripada
Rencana
USAHA-USAHA MEMBASMI KEMISKINAN
Oleh
Haji Samat bin Buang
Koleksi
Rencana Umum Untuk Rujukan Karangan SPM & STPM Jilid 3, 2012
Soalan 1 : Rumusan
Markah penuh 110 markah
Soalan 1
Markah penuh 30 dibahagi kepada :
(a) Isi - 20 markah
(b) Bahasa - 10 markah
(a)
Isi (20 markah)
Nota :
1.
Panduan
mengira perkataan
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan
-
nama
khas
-
perkataan
berulang
-
penggunaan
kata depan di dan ke
-
tarikh
-
angka
yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-
gelaran
2.
Kira
dan tandakan jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja sebelum
diperiksa.
3.
Periksa
jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu diperiksa.
4.
Berikan
markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
Bahagian
|
Markah
|
Markah
|
||||||||
(i) Pendahuluan
|
|
2
|
||||||||
(ii) Isi
Tersurat
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
16
|
(iii) Isi
Tersirat
|
12
|
11
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
|
(iv) Penutup /
Kesimpulan
|
|
2
|
||||||||
|
Jumlah Markah
|
20
|
(a)
Bahasa (10 markah)
Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang
dinyatakan dalam jadual yang berikut.
Peringkat
|
Markah Isi
|
Markah Bahasa
|
Huraian
|
Baik
|
18-20
15-17
|
9-10
7-9
|
-Kesinambungan
isi baik
-Struktur ayat
/ tatabahasa baik
-Kosa kata luas
-Tanda bacaan /
ejaan betul
|
Sederhana
|
12-14
8-11
|
6-7
4-6
|
-Kesinambungan
isi masih masih baik
-Struktur ayat
/ tatabahasa masih
memuaskan
-Kosa kata
masih memuaskan
-Tanda bacaan /
ejaan juga memuaskan
|
Lemah
|
1-7
|
1-4
|
-Pada
keseluruhannya dalam serba
kekurangan / tidak memuaskan
|
Nota :
(i) Jika bahasanya agak baik, tambah 1 markah lagi.
(ii) Jika bahasanya kurang memuaskan, tolak 1 markah.
(iii) Jika disalin bulat-bulat perkataan
demi perkataan, ayat demi ayat, walaupun
jumlah perkataan kurang daripada
120 patah perkataan, berikan 0 markah.
(iv) Jika rumusan kurang daripada 120 patah
perkataan, markah tidak dipotong.
(Markah bahasa maksimum : 10 markah)
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2012 – KERTAS 2
A.
SOALAN 1: RUMUSAN
Pendahuluan
1. Petikan membincangkan usaha-usaha/inisiatif-inisiatif
yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membasmi kemiskinan di Malaysia/di negara
ini. [2 m]
2. Petikan membincangkan usaha-usaha/inisiatif-inisiatif
membasmi kemiskinan . ( 1 markah )
3. Petikan membincangkan usaha-usaha/inisiatif-inisiatif
yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membasmi kemiskinan di Malaysia/di negara
ini dan implikasi-implikasinya/kesan-kesannya kepada rakyat/masyarakat negara ini ( 0 markah )
Isi
tersurat
S1. penubuhan
agensi-agensi kerajaan seperti FELDA,
RISDA, FELCRA dan Amanah Ikhtiar Malaysia. [2 m]
S2.
pembasmian
kemiskinan dilaksanakan oleh Kementerian Luar Bandar dan Wilayah melalui tiga
bidang utama iaitu agropolitan, pendidikan dan dan
keusahawanan . [2 m]
S3.
para
peserta projek ini diberi saham bagi penanaman getah yang membolehkan mereka
menerima dividen tahunan jika projek berjaya mendapat
keuntungan . [2 m]
S4.
Melalui
bidang pendidikan, 70 peratus pelajar yang belajar di Maktab Rendah Sains Mara
(MRSM) dipilih daripada golongan pelajar
miskin dari luar bandar. [2
markah ]
S5
53,000 orang pelajar institusi pengajian tinggi yang dipilih daripada
anak-anak luar bandar ditaja oleh MARA sama ada di dalam atau di luar negara. [2 m]
S6 membasmi kemiskinan
ialah menerusi Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) 1Azam (Akhiri Zaman Kemiskinan) Niaga yang melibatkan
7.000 keluarga miskin
[ 2 m ]
S7. pemberian bantuan serta
penyediaan kemudahan terutama infrastruktur asas. [2 m]
S8.
penduduk
miskin di bandar-bandar, kerajaan
melaksanakan program bantuan kebajikan / program bayaran sewa rumah/ dan rumah kos rendah
bernilai antara RM21,500 hingga RM35,000 seunit .
( mana-mana 2 isi = 2 markah )
S9
Kerajaan juga menyediakan bantuan modal untuk golongan miskin berniaga
kecil-kecilan di rumah
masing-masing. [2 m]
S10 . pihak RISDA berusaha
meningkatkan pendapatan pekebun getah melalui pewujudan pelan pelaksanaan pembangunan keusahawanan pekebun kecil secara
terancang / sistematik /dan terselaras
[
mana-mana 2 isi =2 m]
S11. mengadakan rangkaian kerjasama antara
semua usahawan RISDA di seluruh negara. [2 m]
Isi
tersirat (implikasi kepada rakyat negara ini)
T1. Golongan miskin/ miskin tegar semakin berkurangan [2
m]
T2. Taraf hidup rakyat luar bandar meningkat
[2 m]
T3. Semua rakyat mampu memiliki rumah
sendiri/kawasan pertempatan setinggan dihapuskan [2 m]
T4. Taraf pelajaran rakyat luar bandar meningkat [2 m]
T5. Jurang sosial antara strata masyarakat semakin mengecil [2 m]
T6. Kemudahan-kemudahan asas dapat dinikmati oleh
golongan miskin [2 m ]
Kesimpulan
Kesimpulannya,
golongan miskin dan susah perlulah berusaha untuk melepaskan diri dari garis kemiskinan
dengan penuh komitmen agar harapan negara menyifarkan kemiskinan tercapai . [2 m]
Soalan 2
Markah penuh 35
dibahagikan kepada
Soalan 2 (a) :
9 markah
Soalan 2 (b) :
9 markah
Soalan 2 (c) :
8 markah
Soalan 2 (d) :
9 markah
Perhatian kepada Soalan 2 (a) hingga Soalan 2 (d)
- Jawapan hendaklah menggunakan ayat
sendiri
- Jawapan hendaklah dalam ayat
yang lengkap / sempurna
- Jika disalin bulat-bulat
daripada teks dan jawapan itu betul,
berikan separuh
(50 %) daripada markah yang diperuntukan sahaja.
Panduan Pemarkahan Soalan
Pemahaman
1.Soalan 2 markah
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Jawapan tepat
mengikut konteks / isi cukup dan ayat gramatis
|
2
|
-Jawapan kurang
tepat / isi tidak cukup
|
1
|
-Jawapan tidak
tepat / salah
|
0
|
2.Soalan 3 markah
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Isi cukup dan
lengkap / relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
|
3
|
-Isi cukup dan
lengkap / relevan tetapi ayat kurang gramatis
-Isi tidak
cukup / kurang lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
-Isi tidak
cukup / kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-Isi tidak
betul / tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
3.Soalan 4 markah
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Isi cukup dan
lengkap / relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
|
4
|
-Isi cukup dan
lengkap / relevan tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
-Isi tidak
cukup / kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
|
2
|
-Isi tidak
cukup / kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-Isi tidak
betul / tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
Soalan
2 : Pemahaman
[
35 markah ]
B) Soalan 2(a)
- Petikan Umum
Berdasarkan petikan
Soalan 1, jawab soalan-soalan
yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
i.
Berikan maksud kata projek agropolitan.
1. Usaha
mewujudkan bandar pertanian yang masih berciri
desa/kawasan pertanian (2 markah
)
2. Usaha
yang dilaksanakan bagi menukar kawasan pertanian
menjadi bandar pertanian yang masih
kekal unsur-unsur desanya.
( 2 markah )
ii.
Apakah kesan-kesan positif yang dihasilkan oleh program pembasmian
kemiskinan kepada negara?
P1
mampu melonjakkan pertumbuhan ekonomi negara.
P2 menarik lebih ramai pelabur
asing melabur di negara ini.
P3 lebih banyak program
pembangunan dapat dilaksanakan
P4 berjaya mengubah senario
sosioekonomi negara .
[3 isi =3 markah]
iii.
Pada pendapat anda , apakah punca-punca
masih berlaku kemiskinan dalam kalangan masyarakat di negara ini?
P1 Golongan miskin terlalu bergantung
pada bantuan kerajaan dan badan-badan sukarela
P2 Masih wujud golongan miskin tegar
yang susah untuk diubah cara hidup mereka
P3 Masih terdapat segolongan masyarakat
yang tidak mementingkan pelajaran anak-anak/
tidak yakin pelajaran mampu mengubah masa depan mereka.
P4 Tidak mempunyai kemahiran-kemahiran
tertentu bagi memudahkan mereka
mencari pekerjaan yang lebih tinggi pendapatannya.
P5 Menganggap kehidupan mereka yang
miskin ialah takdir tuhan yang tidak boleh diubah
[
2 ISI =4 markah]
Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
Baca petikan di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
Ketika Wah masih remaja (tidak
seperti remaja pada masa kini), Lebai Saleh pernah bertakhta di hati Wah. Tetapi mereka terpisah setelah Lebai
Saleh mengaji di Mesir. Mereka berjumpa semula, tetapi waktu itu Lebai Saleh
sudah beristeri dan beranak tiga. Manakala Wah sudah menjadi milik Firdaus
Frank, anak buah Frank Swettenham. Wah wanita tabah. Sewaktu kandungannya masuk
sembilan bulan tiga hari, suaminya meninggal dunia, iaitu sebelum pa lahir. Wah
memang cekal. Persis Siti Maryamkah atau Siti Hajar?
Mikraj tersentak daripada lamunan
yang melangit ketika Wah mengacannya. Mikraj mengusik Wah, Wah memicit hidung
Mikraj. Mikraj mengenyit mata, Wah memuncungkan mulutnya. Mikraj senyum, Wah
ketawa tetapi ketawa Wah Cuma tiga dekah. Kata Wah jika ketawa lebih-lebih
gelap hati jadinya. Intim sungguh mereka berdua. Israk mengintai dari jendela.
Perasaan cemburu tidak berputik sekelumit pun dalam dirinya.
“Siapa tu, Wah?” tuding Mikraj ke
arah insan yang melintasi mereka.
“Man Bujal. Kawan kamu masa kamu
berhingus dulu. Sekarang dia udah jadi doktor.”
Mikraj menjadi hairan bin ajaib.
“Doktor kurus melidi?”
“Doktor kepada dirinya sendiri,” jelas Wah
sambil tersenyum lalu ternampaklah seribu kedutan pada durja rahsia Wah.
“Itulah orang sini! Impian terkubur,
cari jalan belakang!” sampuk Israk dari atas.
“Abang, kawal mulut abang, tu!”
“Sudah, buat apa cari gaduh. Tak
baik,” pujuk Wah.
“Sikap abang melampau, Wah.”
(Dipetik
daripada ‘Israk’ oleh Erda Roslan Khairi dalam antologi Harga Remaja, Dewan
Bahasa dan Pustaka)
(i) Berikan
maksud rangkai kata berputik
sekelumit pun
1.
Timbul
sedikit pun [ 2 markah
] atau
2. Muncul sedikit pun [2
markah] atau
3. Ada sedikit pun [ 1 markah ]
(ii)Pada
pendapat anda, bagaimanakah kita boleh menceriakan kehidupan warga emas?
( 3 markah )
Cara untuk menceriakan
kehidupan warga emas ialah
P1
sering berbual-bual tentang perkara yang
disukainya.
P2
Menemaninya bersiar-siar.
P3
Membelikan hadiah yang disukai.
P4
sering mengunjungi mereka
P5
sering bertanya khabar melalui telefon/internet
P6
berbuat baik dengan jiran-jiran dan ahli keluarga warga emas yang lain.
-
(Isi cukup 2= 3 markah
)
(i) Satu
persoalan yang terdapat dalam petikan cerpen ialah
P1 Ketabahan seorang wanita menjalani hidup dari
muda sehingga tua seorang diri.
Wah tabah menjalani hidup sendirian
setelah kematian suami Firdaus Frank sebelum “pa” dilahirkan.
P2 hubungan kekeluargaan yang mesra antara nenek
dengan cucu
Wah mengacan Mikraj yang sedang
mengelamun lalu Mikraj mengusik Wah, Wah memicit hidung Mikraj. Mikraj
mengenyit mata, Wah memuncungkan mulutnya. Mikraj senyum,
Wah ketawa tetapi ketawa Wah cuma tiga
dekah.
Ikut deskripsi : 2 markah
Satu
persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen tersebut ialah
P1 Sikap
adik-beradik yang tidak sehaluan,
Israk& Mikraj tidak pernah sependapat
menyebabkan mereka asyik
bertengkar.
- P2 Pengalaman dapat
menukar sikap seseorang,
Israk
akhirnya menyukai hidup di kampung dengan memakan
jering & tempoyak disebabkan layanan Wah yang begitu baik
terhadapnya.
- P3 Merapatkan hubungan
yang terputus,
contohnya Adam membawa anak-anaknya ke
kampung supaya ikatan kekeluargaan terjalin semula.
Ikut deskripsi : 2 markah
[ 4 markah ]
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Klasik
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Pada suatu
hari, Merah Silu berkata kepada segala askarnya, "Marilah kita muslihatkan
kerbau jalang yang tiada berguna kepada tuan-tuan sekalian itu. Hamba hendak
perkenakan kerbau itu."
Merah Silu mengupah orang dengan emas
dan perak untuk membuat anderak besar. Besarnya anderak itu sekadar muat kerbau
dua tiga ratus. Setelah siap, disuruh askar gemparkan kerbau liar itu ke arah
muka anderak itu. Kerbau itu pun terkejut lalu lari masuk ke dalam mulut
anderak itu dan tersangkut tanduknya lalu tersekat, tidak dapat masuk dan
keluar. Pintu anderak itu disumbat seorang segumpal tanah. Pintu itu tertutup
dan matilah kerbau itu. Kerbau yang di dalam anderak itu dijinakkan dengan
mencucuk hidungnya.
Sampailah
khabar kepada Merah Hasum
bahawa Merah Silu bermain dengan binatang liar yang tidak disukai oleh orang
ramai. Tempat itu diberi nama Kerbau Kampung. Merah Hasum memanggil seorang
hamba, katanya "Pergi engkau katakan kepada saudaraku, Merah Silu, apa
gunanya bermain binatang yang tiada guna kepada orang yang banyak itu. Dia
memberi aku malu. Jika dia tiada mendengar kataku ini, nyahlah dia dari negeri
ini; janganlah ia duduk bersama-sama aku."
(Dipetik
daripada Prosa Tradisional “Merah Silu” oleh Ismail Ahmad dalam antologi
Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Berikan maksud rangkai kata Sampailah khabar ?
Maksud rangkai kata “ sampailah
khabar” ialah
i.
telah
diketahui
ii.
mendapat
maklumat
[2 markah]
(ii)
Apakah
amaran yang mahu disampaikan oleh Merah Hasum kepada Merah Silu melalui
hambanya?
P1 Tiada faedah bermain dengan binatang yang tidak
berguna kepada
manusia.
P2 Merah Silu memberi malu kepada Merah Hasum
P3 Jika nasihatnya tidak dipeduli, keluarlah dari negeri
itu.
P4 Merah Hasum tidak mahu lagi tinggal bersama-sama dengan
Merah Silu
lagi.
[3 markah]
(iii)
Jika
anda sebagai Merah Hasum, bagaimanakah anda hendak
membetulkan tingkah laku Merah Silu?
Sebagai Merah Hasum saya
akan;
P1 Sentiasa menunjukkan
teladan yang baik
P2 Mengajar / mendidik
Merah Silu tentang tatasusila/adab keluarga
raja agar dihormati rakyat
P3 Mendenda Merah Silu
dengan kerja-kerja kebajikan
P4 Mencadangkan satu
bentuk perniagaan ternakan kepada Merah Silu
untuk diusahakan
P5 memberi jawatan
pentadbiran yang penting kepada Merah Silu yang
menyebabkan dia kekurangan masa untuk
membuat kerja tidak berfaedah
[3 markah]
Soalan 2( d) Petikan Puisi
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang
berikut dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
SYAIR
MAKNA RIAK
Rangkap 1 Kemudian dinyatakan makna
riak,
Amal ibadat kerana manusia,
Inilah kebencian Tuhan yang sedaya,
Sebab kerana syirikkan Dia.
Rangkap 2 Terkadang riak pula dilakukan,
Mengiringkan beberapa puasa tak makan,
Bertutur itu suara diperlahankan,
Tubuh dan badan tidak dihiraukan.
Rangkap 3 Supaya disangka ianya wali,
Akan dunia tidak peduli,
Hemahnya itu sangatlah ali,
Tetapi hatinya ke dunia bertali.
Rangkap 4 Terkadang riakkan ia berilmu,
Bersurah ketika orang berjami,
Berkata-kata tidaklah jemu,
Nahu dan sarap habis diramu,
Rangkap 5 Terkadang bercakap ilmunya mantik,
Bicara alhayat konon diselidik,
Supaya disangka ianya cerdik,
Sukalah orang memberinya gundik.
Rangkap 6 Terkadang riak dengan pakaian,
Berserban lilit ekor berhambayan,
Sejadah di bahu bersampaian,
Tasbih di tangan beruitan.
Rangkap 7 Pejamkan mata duduk bersila,
Lidah berzikir Allah Taala,
Terkadang jazbah seperti gila,
Kasadnya hendak jadi kepala.
Rangkap 8 Riak demikian menjadi balak,
Amal itu tentu ditolak,
Terkadang dilemparkan ke mukanya pulak,
Allah Taala sualak.
Puisi MelayuTradisional,1993,
Oxford Fajar Sdn. Bhd.
i.
Apakah maksud frasa
Riak demikian menjadi balak pada Rangkap 8 ?
-Sikap suka menunjuk-nunjuk yang begitu membawa
keburukan/bencana/kemudaratan
(2 markah)
ii.
Pada pendapat anda
bagaimanakah seseorang itu dapat menerapkan sifat rendah diri dalam diri?
P1 Sentiasa ingat ada orang yang lebih baik daripada kita
P2 Sentiasa ingat akan dosa /perbuatan tidak disukai
tuhan akan dibalas oleh tuhan
P3 Sentiasa membuat refleksi/muhasabah tentang kelemahan
diri
P4 Sentiasa sedar kejayaan /kedudukan tinggi tidak selama-lamanya kekal
dimiliki
P5 Sentiasa bersyukur dengan nikmat
tuhan
P6
Hidup bersederhana dalam serba serbi
(Isi 3 markah)
iii.
Huraikan dua pengajaran
yang terdapat dalam syair di atas.
o
P1 Kita hendaklah melakukan sesuatu
perkara/pekerjaan semata-
mata kerana Allah SWT/tuhan
o
P2 Kita mesti ikhlas melakukan kebaikan
semata-mata kerana
Allah SWT/tuhan
o
P3 Kita jangan menggunakan agama sebagai
landasan untuk
mencari sanjungan manusia.
o
P4 Kita hendaklah menyembunyikan amal kebaikan
daripada
diketahui
manusia agar tidak ada perasaan riak
akan
kebaikan yang dibuat.
o
P5 Kita jangan mengundang kebencian Allah SWT
dengan
perbuatan yang melampau dalam beribadat.
o
P6 Kita jangan menggunakan amalan agama untuk
mengejar
kedudukan sebagai pemimpin/kedudukan yang tinggi
dalam masyarakat
(4 markah)
Soalan 3 : Pengetahuan dan
Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua
soalan
Soalan 3
Markah penuh 30
markah dibahagikan kepada :
Soalan 3 (a) : 6
markah
Soalan 3 (b) : 6
markah
Soalan 3 © : 6
markah
Soalan 3 (d) : 6
markah
Perhatian bagi soalan 3 (a)
1. Berikan
1 markah bagi setiap ayat yang betul
2. Tolak
½ markah bagi kesalahan ejaan/ bahasa/ tanda baca daripada keseluruhan soalan.
3. Perkatan
berkenaan digunakan sebagai peribahasa, berikan 0 markah.
4. Perkataan
digunakan sebagai nama khas, berikan 0 markah.
5. Sengaja
menambahkan imbuha, berikan 0 markah.
6. Ayat
yang dibina seperti satu ayat tetapi sebenarnya lebih, tolak ½ markah bagi
setiap ayat.
7. Jika
semua perkataan digunakan dalam satu ayat, berikan pertimbangan sebagai satu
ayat.
8. Boleh
menggunakan struktur cakap ajuk dengan mematuhi tanda bacanya.
9. Isi
tidak jelas, tolak ½ markah
(a) Tulis satu
ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh
menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau nama khas.
i.
Sesungguhnya
Lapisan
ozon sesungguhnya
semakin menipis setiap hari kesan pemanasan global yang semakin teruk sekarang.
ii.
Bahawasanya
Bahawasanya
pindaaan perlembangaan itu wajar dilakukan pada masa ini demi kesejahteraan
hidup rakyat Malaysia.
iii.
Sewajarnya
Hal
itu sewajarnya
dibincang terlebih dahulu sebelum diumumkan kepada orang ramai bagi mengelakkan
kekeliruan .
iv.
Nampaknya
Pokok
durian itu nampaknya akan berbuah lebat
v.
Lajunya
Lajunya
kereta yang dipandu di lebuh raya ialah 110 kilometer sejam sahaja.
vi.
Datangnya
Datangnya
secara mendadak mengejutkan kami sekeluarga kerana menyangka bahawa dia tidak
akan datang dalam jangka masa terdekat ini.
[6 markah]
(b) Baca
dengan teliti dan kenal pasti perkataan-perkataan yang bergaris sama ada terdiri
daripada klausa atau frasa .
(i)
Kamu mesti lompat pagar itu
dahulu untuk mengambil buah yang gugur.
KLAUSA
(ii)
Pada cuti sekolah yang lalu
keluarga saya pergi melancong ke Pulau langkawi.
FRASA
(iii) Mihun goreng merupakan makanan
kegemaran saya.
FRASA
(iv) Ayah di Kuala Lumpur sejak minggu lepas.
KLAUSA
(v)
Kakak dan abang akan melanjutkan pelajaran pada bulan September ini.
FRASA
(vi) Lawatan sambil belajar ke
Indonesia /mendapat sambutan baik /daripada para pelajar.
FRASA
[6
markah]
( c.) Dalam
setiap ayat di bawah terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu.
Bagi setiap ayat anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan
ejaan dan kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
( i ) Kesah itu memberikan pedoman kepada pembaca agar memikirkan rasional dan
tidak mengikutkan perasaan apabila membuat sesuatu keputusan.
Kesah -
Kisah
memikirkan - berfikiran
( ii ) Aktiviti senaman masih dilakukan pada bulan
Ramadhan ketika umat Islam menjalankan ibadah puasa.
Ramadhan
– Ramadan
menjalankan - menjalani
( iii ) Cendikiawan
dari seluruh negara Asean berkumpul di Malaysia untuk bincang masalah
pencemaran alam pada hari ini.
Cendikiawan
- Cendekiawan
bincang - membincangkan
Asean - ASEAN
( MANA-MANA DUA )
[ 6 markah ]
( d.) Dalam ayat-ayat di bawah terdapat satu kesalahan
penggunaan kata atau istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu. Anda tidak boleh menyenaraikan
lebih daripada tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan
tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Air dalam balang ikan itu kelihatan kabur kerana
sudah dua minggu tidak dibersihkan.
dalam - di dalam
kabur - keruh
(ii) Pemeriksaan terhadap kenderaan awam
dilakukan oleh pihak berkuasa dari masa
ke
semasa untuk mengelakkan bencana
yang melibatkan para penumpang.
Dari masa ke semasa - dari masa
ke masa
Bencana - kemalangan
(iii) Sebahagian besar kes-kes pengedaran minyak masak
ke negara jiran dapat diatasi dengan kerjasama antara penduduk tempatan
dengan pihak berkuasa.
Sebahagian besar kes-kes – Sebahagian besar
kes
pengedaran
- penyeludupan
[ 6 markah ]
(e) Baca ayat-ayat di bawah dengan
teliti, kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi dalam ayat tersebut.
i.
Semasa dalam perjalanan ke
pejabat, Aidil terlibat dalam kecelakaan jalan raya
kerana kereta yang dipandunya tiba-tiba hilang kawalan.
malang tidak
berbau
ii.
Prestasi kerja Salim sangat
lemah kerana dia hanya akan melakukan sesuatu kerja apabila di arahkan oleh
majikannya.
seperti pahat dengan
penukul
iii.
Suzana tidak lagi diterima oleh
keluarga Rizal kerana sikapnya sombong dan suka menunjuk-nunjuk kekayaannya.
Rizal tidak lagi menemuinya atau menjemputnya
ke rumah tetapi Suzana tidak malu, dia masih datang ke rumah Rizal walaupun
tidak dijemput.
hidung tak mancung pipi
tersorong-sorong.
[ 6
markah]
Panduan Pemarkahan novel.
Bagi 4 (a)
Markah isi = 4
Markah bahasa = 3
Bagi 4 (b)
Markah isi =
6
Markah bahasa=2
Soalan
4 : Novel
[
15 markah ]
Jawab
soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:
(i)
Papa…(akhirnya
kau tewas jua!) karya Deana Yusof
(ii)
Melunas Rindu
karya Hartini Hamzah
(iii)
Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah
(iv)
Renyah karya
Gunawan Mahmood
(v)
Konserto
Terakhir karya Abdullah Hussain
(vi)
Kembara Amira
karya Amer Hamzah L. Kadir
(vii)
Kabus di
Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah
(viii)
Sutera dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan
(a)
Berdasarkan
sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan nilai kemanusiaan
yang
terdapat dalam novel tersebut.
Nilai
kemanusiaan yang terdapat dalam novel.
NOVEL :
MELUNAS RINDU
1. Nilai kasih sayang.
Mariana sangat menyayangi
Abdul Halim, iaitu anaknya yang dilarikan oleh Ah Sok dan selalu merinduinya.
2.
Nilai tanggungjawab.
Fuad menjalankan tugasnya
sebagai guru dengan penuh dedikasi walaupun dia hanya guru sandaran
3.
Nilai rasional.
Fuad menerima dengan reda
ketentuan Allah bahawa gadis yang dicintainya ialah adiknya sendiri.
4.
Nilai keberanian.
Farhana berani menegur
keculasan Cikgu Zamani walaupun Cikgu Zamani lebih tua dan lebih berpengalaman
daripadanya.
NOVEL:
KABUS DI PERBUKITAN
1.
Nilai Kasih sayang.
Hamidah menjaga Rahayu di
hospital dan menyayangi Rahayu walaupun Rahayu anak tirinya.
2.
Nilai tanggungjawab.
Mejar (B) Kamarudin berusaha
mencari anaknya Faridah yang hilang, walaupun pihak berkuasa telah menghentikan
operasi mencari Faridah.
3.
Nilai ketabahan.
Faridah tabah meneruskan
kehidupan setelah kematian kembarnya, diikuti kematian ibu dan suaminya,
Ghazali.
4.
Nilai kegigihan
Faridah gigih menjalani kehidupan di rantau orang selama 25 tahun di
New Zealand tanpa pulang ke Malaysia setelah berkahwin dengan Soleh Johnson.
5.
Nilai Keberanian
Melina berani memandu seorang
diri dari Marang, Kuala Terengganu ke Cameron Highlands untuk bertemu ibunya
Faridah.
[ 7
markah ]
(b)
Jelaskan tiga peristiwa menarik di bahagian peleraian jalan cerita berdasarkan
sebuah novel yang telah anda pelajari.
Novel
Melunas Rindu
1.
Fuad
mengadakan kenduri kesyukuran di rumah Pak Ismail dan Mak Salmah, ibunya,
Mariana, Farhana dan 4 orang adik lelakinya hadir bersama-sama. Kenduri
kesyukuran kerana dia sudah bertemu dengan ibu kandungnya , Mariana.
2.
Fuad dan
Farhana berpimpin tangan ketika sampai di sekolah SM Seri Setia sehingga Cikgu Abas menyangka mereka sudah berkahwin
tetapi amat terkejut apabila diberitahu tentang hubungan Fuad dan Farhana
sebagai adik-beradik seibu lalu berjanji akan memberitahu semua warga SM Seri
Setia tentang hal tersebut.
3.
Fuad mendapat
tawaran mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) di Maktab Perguruan Ilmu
Khas Cheras.
4.
Cikgu Zamani
yang sering tidak masuk mengajar di dalam kelas dan bertengkar dengan Farhana
akan bertukar ke negeri asalnya.
5.
Robert Lim
datang ke KLIA untuk bertemu Fuad, Mariana, Pak Ismail dan Mak Salmah yang akan
berangkat ke Mekah untuk mengerjakan umrah.
6.
Mariana
terkejut dengan kehadiran Robert Lim di KLIA tetapi kedua-duanya tidak bercakap
antara satu sama lain.
7.
Robert Lim
memberitahu Fuad supaya berangkat dahulu dan dia mungkin akan menyusul mereka
kemudian.
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN
a.
Anne melahirkan dua orang anak kembar iaitu Rahayu dan Mellinda
Salah
seorang anak kembarnya diberi nama Rahayu atas permintaan Faridah
b.
Mellina
melahirkan pewaris syarikat Jaafar Al-Anbiya iaitu Said Al anbiya di Dubai.
c.
Faridah terus
menetap di Malaysia demi mengekalkan jati diri cucu-cucunya terhadap tanah
tumpah darahnya.
d.
Faridah
sentiasa berhubung dengan anak-anaknya melalui kepesatan teknologi kerana tidak
mahu keturunannya melupakan jati diri Melayu mereka.
e.
Datuk Azrul
dan Soleh Johnsons berjaya membuka kawasan agropelancongan yang kekal keindahan
alam semula jadinya di Tanah Tinggi Loging dengan memajak tanah seluas 500
hektar
f.
Hubungan Datin
Aishah (ibu Zain/ibu mentua Anne) dengan Faridah semakin akrab –mereka sering
bertukar-tukar juadah makanan.
g.
Kejayaan Datuk
Azrul dan Soleh Johnsons memajukan konsep agropelancongan mendapat liputan luas
dari sebuah majalah pelancongan Eropah
h.
Benny membantu promosi kawasan
agropelancongan tersebut dengan membuka pejabat urusan di Dubai bagi memudahkan
warga Arab membuat tempahan penginapan.
i.
Faridah mencadangkan Bukit
Kutu dimajukan sebagai pusat pelancongan tetapi terpaksa dilupakan kerana Bukit
Kutu ialah Hutan Rizab bagi hidupan liar
oleh parlimen.
j.
Faridah bersyukur dapat
kembali menetap di Malaysia untuk membina semula jati diri Melayu dan bertekad
mewariskan jati diri tersebut ke dalam diri susur galur keturunannya.
[ 8
markah ]
KERTAS
SOALAN TAMAT
No comments:
Post a Comment